Adresa URL, sau Uniform Resource Locator, este link-ul pe care îl tastăm sau care apare în browser atunci când accesăm o resursă de pe internet. URL-urile permit utilizatorilor să acceseze și să navigheze mai ușor resursele disponibile pe internet, dar în același timp transmit semnale și către motoarele de căutare cu privire la conținutul care poate fi găsit la acea adresă. Într-un sens mai larg, URL-ul servește ca un mijloc de a organiza și localiza informații în mediul digital.
Componentele unui URL
Un URL tipic este alcătuit din mai multe componente pe care le vom detalia în lista de mai jos:
- Schema: Schema indică protocolul de comunicare utilizat pentru a accesa resursa, cum ar fi „http”, „https” sau „ftp”. Schema este urmată întotdeauna de „://”.
- Subdomeniu (opțional): Subdomeniul reprezintă o subdiviziune a domeniului principal și poate fi folosit pentru a diferenția diferite secțiuni ale site-ului, cum ar fi „www„, „blog” sau „forum”. Subdomeniul este separat de domeniu prin punct. De asemenea, acesta poate fi folosit de site-urile multi lingual pentru a separa produsele și resursele de tipul ro.calculatorescu.ro și en.calculatorescu.ro
- Domeniu: Domeniul reprezintă numele site-ului web sau al companiei care deține site-ul. De exemplu, în „https://calculatorescu.ro„, „calculatorescu.ro” este domeniul
- TLD (Top-Level Domain): TLD-ul este extensia domeniului și poate indica natura sau locația site-ului, cum ar fi „.com”, „.org”, „.ro” sau „.gov”. Acesta se află la finalul primei pagini a site-ului.
- Calea (Path): Calea indică structura ierarhică a resursei pe server și oferă informații despre locația acesteia. De exemplu, în URL-ul „https://calculatorescu.ro/dezactivare-ok-google/”, „/dezactivare-ok-google/” reprezintă resursa specifică.
- Parametrii de interogare (opțional): Parametrii de interogare pot fi utilizați pentru a transmite informații suplimentare serverului, analiza traficului sau pentru a servi altor scopuri precum filtrarea produselor. Parametrii sunt precedați de semnul întrebării (?) și pot include ID-uri, filtre sau alte variabile.
Formatul ideal pentru un URL
URL-urile construite bine sunt importante, atât pentru utilizatori, cât și pentru motoarele de căutare. Astfel că dacă vrei un site care să stea bine, atât pe UX, cât și pe SEO trebuie să ai în vedere următorii factori:
- Simplitate: Un URL simplu și ușor de înțeles este mai plăcut, atât de utilizatori, cât și de motoarele de căutare. Creează URL-urile cât mai scurte și concise, fără a compromite relevanța sau claritatea informațiilor.
- Cuvinte cheie: Includerea cuvintelor cheie relevante în URL poate ajuta motoarele de căutare să înțeleagă mai bine conținutul paginii și să rankeze în rezultatele căutării. Cu toate acestea, nu exagera deoarece Google nu privește cu ochi buni paginile supra-optimizare.
- Structura: O structură ierarhică și logică a URL-urilor facilitează navigarea pe site și îmbunătățește accesibilitatea resurselor
- Delimitatori: Folosește cratimele (-) pentru a separa cuvintele în URL. În comparație cu underscore (_) care este folosit de unele site-uri de pe internet, cratimele sunt mai ușor de citit de către utilizatori și fiind mai populare, sunt văzute mai bine și de motoarele de căutare.
- Evitarea caracterele speciale și majusculelor: Utilizarea caracterelor speciale sau majusculelor poate cauza probleme de interpretare pentru motoarele de căutare și poate crea confuzie pentru utilizatori.
Importanța link-urilor URL
Link-urile URL sunt vitale pentru funcționarea internetului și oferă motoarelor de căutare informații pe baza cărora sunt luate deciziile de indexare și rankare. Astfel că aceste șiruri de cifre și numere în combinație cu – joacă un rol esențial în stabilirea structurii unui site și pot face diferența dintre un site de încredere, care obține trafic organic și un site considerat drept spam de utilizatori și neplăcut de motoarele de căutare.
Exemple de URL
În cele ce urmează am ales câteva exemple de URL-uri care sunt destul de des întâlnite pe internet pentru a explica mai ușor ce avantaje pot aduce pentru navigare și cum trebuiesc acestea folosite.
- https://www.example.com/categorie-produs/nume-produs – Acest URL este simplu, conține cuvinte cheie relevante și folosește cratimele pentru a separa cuvintele. De asemenea, arată calea exactă pentru a ajunge la acel produs astfel încât utilizatorul știe și din ce categorie face parte.
- https://www.example.ro/blog/10-sfaturi-pentru-calatorii – Acest URL prezintă o structură ierarhică clară pentru un site de prezentare sau e-commerce care are și secțiune de blog. Dacă site-ul este strict informațional acel /blog/ poate lipsi.
- https://www.example.com/categorie/articol – Acest URL ilustrează o structură ierarhică organizată astfel încât să arate conexiunea dintre o resursă de pe site și categoria în care poate fi găsită. Este asemănător cu primul exemplu, dar se pretează pentru site-urile de conținut.
- https://www.example.com/2023/05/22/articol – Acest URL este folosit adesea de site-urile de știri pentru a ancora știrea mai bine în timp.
Așadar, acum știi ce înseamnă adresa URL și de ce este importantă pentru buna funcționare a site-urilor prezente pe internet. Nu uita faptul că un URL bine construit și organizat facilitează accesul la informații, îmbunătățește experiența utilizatorilor și sporește vizibilitatea site-ului în rezultatele căutării.