Ești aici: Calculatorescu » Info utile » Dependența de telefon (nomofobia)

Dependența de telefon (nomofobia)

Telefoanele mobile au devenit o extensie a noastră și aceste mici calculatoare conțin informații cu privire la fiecare aspect al vieții. Din păcate, cum tehnologia nu vine doar cu avantaje, ne confruntăm și cu un fenomen numit dependența de telefonul mobil sau, în termeni științifici, nomofobia.

Acest articol își propune să exploreze și să explice nomofobia, să prezinte simptomele, efectele și impactul asupra copiilor și adulților, precum și să ofere sfaturi practice despre cum se poate scăpa de această dependență.

Ce este nomofobia

Nomofobia, sau no-mobile-phone-phobia, reprezintă teama și anxietatea provocată de gândul de a fi fără telefonul mobil. Această dependență se manifestă printr-un atașament excesiv față de telefon și incapacitatea de a-l lăsa deoparte chiar și pentru perioade scurte.

- Advertisement -
Dependența de telefonul mobil sau nomofobia

Cum se manifestă dependența de telefon

Dependența de telefon se manifestă diferit de la o persoană la alta, cele mai comune simptome fiind legate de starea de anxietate pe care aceștia o au atunci când nu au acces la smartphone asociată cu nevoia constantă de a verifica ecranul telefonului pentru a vedea dacă a apărut sau nu vreo notificare nouă.

În continuare vorbim despre cele mai comune semne și simptome ale dependenței de telefon:

  1. Utilizarea constantă a telefonului: Verificarea și utilizarea telefonului în mod repetat, chiar și atunci când nu este necesar asociată cu nevoia de a știi că telefonul îți este disponibil oricând poate indica o dependență.
  2. Anxietate și iritabilitate: Persoanele dependente de telefon pot deveni anxioase sau iritate atunci când nu pot utiliza dispozitivul sau când sunt separate de acesta pentru perioade chiar și scurte de timp.
  3. Neglijarea responsabilităților: Dependența de telefon poate duce la neglijarea responsabilităților personale, profesionale și sociale. Aceste lucruri se întâmplă deoarece persoanele dependente ajung să aloce mare parte din timpul lor telefonului și nu mai reușesc să se ocupe de celelalte aspecte din viața lor
  4. Timp petrecut pe rețelele sociale: Multe dintre cazurile de nomofobie apar din cauza dependenței de rețele sociale sau FOMO (fear of missing out), tradus în română ca frica de a rata ceva.
  5. Somn insuficient sau de slabă calitate: Utilizarea excesivă a telefonului, în special înainte de culcare, poate duce la tulburări de somn și oboseală cronică. Acest lucru se datorează și efectului blue light, dar principala cauză este simularea excesivă a creierului la ore târzii.
  6. Probleme fizice: Dependența de telefon poate provoca probleme de sănătate fizică precum durerile de gât și spate cauzate de poziția incorectă a capului necesară pentru privitul în telefon.
  7. Lipsa de interacțiune reală: Persoanele dependente de telefon ajung să prefere comunicarea prin mesaje text și rețele sociale în loc să interacționeze față în față, punând în pericol astfel calitatea relațiilor sociale.
  8. Sentimente de vinovăție sau rușine: Ajungând să realizeze problemele pe care le au, multe persoane dependente de telefoanele mobile ajung să se învinovățească și astfel întâmpină dificultăți în a-și schimba obiceiurile.

De reținut este faptul că aceste manifestări pot varia în intensitate și frecvență de la o persoană la alta, dar dacă regăsești mai multe dintre aceste simtome la tine sau la cineva apropiat, cel mai probabil există motive de îngrijorare cu privire la existența unei dependențe de telefonul mobil.

Care sunt efectele dependenței de telefon

efectele dependenței de telefon

Deși am vorbit pe scurt și despre câteva dintre efectele nomofobie în rândurile de mai sus, haide să vedem mai în detaliu care sunt efectele nocive ale acesteia și de ce persoanele care suferă de dependența de smartphone trebuie să ia măsuri cât mai repede.

În general vorbim de efecte care afectează direct calitatea vieții și care se pot agrava până în punctul în care individul nu mai poate să facă față responsabilităților de la școală sau de la locul de muncă, dar există și efecte negative pot fi controlate mai ușor.

  1. Scăderea productivității și a performanței la locul de muncă sau la școală manifestate prin concentrare redusă, întârzieri, absenteism și neglijarea responsabilităților.
  2. Deteriorarea relațiilor personale și a vieții sociale manifestată prin reducerea comunicării cu familia, partenerul și prietenii, dar și izolarea socială față de alte persoane și neimplicarea în activități comune.
  3. Tulburări de somn din cauza reducerii calității somnului care se dezvoltă în timp în oboseală cronică și lipsa energiei pe timpul zilei.
  4. Anxistate, stres și depresie. Acestea apar din cauza faptului că unele dintre simtomele nomofobiei sunt anxietatea dată de separarea de telefonu și compararea vieții personale cu cele ale altora de pe rețetelele sociale.
  5. Probleme de sănătate fizică precum durerile de spate, tensiunea oculară și durerile articulare.
  6. Creșterea anxietății legate de FOMO (fear of missing out) manifestată prin preocuparea constantă de a fi la curent cu tot ce se întâmplă în online, dar și sentimentul că informațiile nu sunt niciodată de ajuns.
  7. Creșterea riscului de accidente. Utilizarea telefonului în mod excesiv poate duce la accidente diverse precum cele de circulație, casnice sau chiar neglijarea persoanelor aflate în grijă.
  8. Vulnerabilitatea la manipulare. Folosirea excesivă a mijloacelor de comunicare puse la dispoziție de telefon poate crește artificial încrederea în acestea, astfel că o persoană dependentă de acesta este mai vulnerabilă în fața pericolelor întâlnite pe internet precum tentativelor de phishing sau articolele de fake news.
  9. Impactul negativ asupra dezvoltării copiilor și a adolescenților. Mai ales în perioade de dezvoltare a creierului, dependența de telefonul mobil poate dăuna grav individului deoarece crește riscul apariției problemelor de ordin emoțional și comportamental. De asemenea, acesta va fi expus mult prea mult la riscuri precum cyberbullying.

Dependența de telefon la copii

Dependența de telefon la copii

Copiii sunt cei mai vulnerabili în fața dependenței de telefon deoarece, fiind în stadiul de dezvoltare, aceștia dezvoltă deprinderi și obiceiuri mai rapid decât adulții. Prin urmare, dependența de telefon poate afecta dezvoltarea cognitivă, emoțională și socială a copiilor, precum și performanța școlară.

Ținând cont de faptul că adolescenții, dar în special copiii sunt expuși din ce în ce mai devreme la tehnologie și implicit la telefonul mobil, folosirea excesivă a acestuia poate afecta dezvoltarea cognitivă, în special concentrarea, memoria și abilitățile de învățare. În același timp, copiii dependenți de telefon pot fi mai predispuși la anxietate, depresie și alte probleme de sănătate mintală.

În ceea ce privește sănătatea fizică, copiii care petrec mult timp pe telefonul mobil pot avea un stil de viață sedentar, ceea ce poate duce la obezitate, dureri de spate și tulburări ale somnului.

- Advertisement -

Nici comportamentul copiilor nu scapă de efectele negative ale dependenței de telefon și printre cele mai comune afecțiuni sunt cele asociate cu furia, agitația și iritabilitatea atunci când sunt despărțiți de telefoanele lor.

Pe lângă cele prezentate mai sus, copiii care folosesc excesiv telefonul mobil pot fi expuși la conținut inadecvat pentru vârsta lor, cum ar fi violența, pornografia și discuțiile online cu persoane necunoscute.

Pentru a combate dependența de telefon la copii este important ca părinții și școala să stabilească reguli și limite pentru utilizarea dispozitivelor mobile, să încurajeze interacțiunile sociale față în față și să monitorizeze conținutul la care copiii au acces pe internet.

Dependența cauzată de rețelele sociale

Rețelele sociale pot contribui semnificativ la dependența de telefon deoarece acestea stimulează nevoia de validare socială și de conexiune constantă cu ceilalți. De asemenea, notificările și like-urile au un efect de recompensă imediată asupra creierului, alimentând constant dependența.

Această dependență se manifestă prin nevoia constantă de a fi conectat și de a interacționa cu alții prin intermediul platformelor de socializare, precum Facebook, Instagram, Twitter și TikTok.

Cum scapi de nomofobie

Dacă până acum am vorbit despre cum se manifestă dependența de telefoane și care sunt efectele negative alea acesteia, în următoarea parte a articolului vorbim despre acțiunile pe care le poți face pentru a scăpa de nomofobile cu scopul de a avea o relație sănătoasă cu cei din jur și cu tehnologia.

Dezactivează notificările

Pentru a reduce tentația de a-ți verifica telefonul des, oprește notificările pentru aplicațiile care nu sunt esențiale. Astfel vei reduce numărul de dăți în care te uiți la ecran și elimini situațiile în care dintr-o verificare a unei notificări ajungi să stai zeci de minute pe diverse aplicații.

Renunță la social media

Folosirea excesivă a rețelelor sociale este una dintre cele mai comune cauze ale nomofobiei în rândul adulților. Prin reducerea timpului petrecut pe aceste aplicații îți poți îmbunătății calitatea vieții și să te asiguri că ai mai puține motive pentru a folosi telefonul.

Identifică aplicațiile pe care petreci mult timp

Folosește funcțiile de monitorizare a timpului petrecut pe telefon pentru a identifica aplicațiile care îți consumă cea mai mare parte a timpului și limitează utilizarea acestora.

Pune limite la folosirea telefonului

Stabilește perioade din zi sau zile din lună în care nu vei folosi telefonul. Spre exemplu, dacă seara vrei să stai cu familia sau în weekend vrei să te relaxezi, alege ca în acele perioade să nu mai folosești activ telefonul mobil.

Nu intra în certuri online

Certurile pe internet sunt inutile. La final fiecare consideră că are dreptate și tot ce vei face intrând în astfel de certuri va fi să-ți pierzi timpul și să-ți strici starea de spirit.

Găsește noi hobby-uri

Uneori, pentru a renunța la ceva ce îți face rău, trebuie să găsești alte activități cu care să umpli acel timp. Astfel că găsirea unor noi hobby-uri sau activități care să te țină ocupat poate fi cea mai bună cale spre a scăpa de dependența de telefonul mobil.

Cere ajutor

Dacă simți că dependența de telefon afectează în mod serios viața ta, nu ezita să consulți un specialist pentru consiliere și sprijin.

Experiență personală

Nu trebuie întotdeauna să fii dependent de telefonul mobil pentru ca acesta să-ți facă rău.

Pe timpul zilei, atunci când sunt la job, interacțiunea cu telefonul mobil este minimă și mi-am activat notificările doar pentru anumite aplicații unde pot fi contactat de persoane apropiate. Astfel că nu am notificări dese care să-mi strice starea de concentrare și pot lucra fără întreruperi, chiar dacă nu țin telefonul pe silențios.

Cu toate acestea, în urmă cu câțiva ani, înainte de work from home foloseam telefonul mult mai mult deoarece 3 ore pe zi erau dedicate drumului până la job și înapoi acasă. Astfel că petreceam acele ore cu privirea în jos spre telefonul mobil citind știri sau jucându-mă diferite jocuri precum Clash Royale.

Chiar dacă foloseam telefonul mobil ca un mijloc de trecere a timpului, repetând acțiunea asta în fiecare zi în combinație cu poziția incomodă la birou au dus inevitabil la probleme cu spatele și dureri insuportabile pentru câteva săptămâni.

După kinetoterapie și un diagnostic confirmat de lordoză am ales să schimb obiceiurile pe care le aveam cu privire la telefonul mobil și am renunțat la jocuri și cititul știrilor pe telefon cu podcasturi și muzica de pe Spotify. Astfel că am putut folosi în continuare telefonul ca mijloc de trecere a timpului, dar fără să stau cu privirea în el, deci fără efectele negative pe care le-a avut pentru mine acesta.

Întrebări frecvente:

Cum aflu dacă sunt dependent de telefon?

Dacă observi că petreci o mare parte a zilei verificând telefonul, te simți anxios când nu ai acces la el, neglijezi responsabilitățile și relațiile personale din cauza timpului petrecut pe telefon și nu reușești să reduci utilizarea acestuia chiar dacă încerci, este posibil să fii dependent de telefon.

Când ar trebui să cer ajutor pentru dependența de telefon?

Dacă simți că dependența de telefon afectează în mod serios sănătatea ta mintală, relațiile personale sau performanța la locul de muncă și nu reușești să reduci utilizarea telefonului pe cont propriu, este important să consulți un specialist în sănătate mintală pentru consiliere și sprijin.

Nu uita că dependența de telefonul mobil sau nomofobia este o problemă tot mai răspândită în societatea actuală, având efecte negative asupra sănătății mintale și fizice, precum și asupra relațiilor personale. Prin recunoașterea semnelor de dependență și implementarea unor strategii eficiente de combatere a acesteia, poți îmbunătăți calitatea vieții și echilibrul între utilizarea tehnologiei și viața de zi cu zi.

- Advertisement -
Marius Călin
Marius Călin
Îmi place să testez cele mai noi gadget-uri și vreau să aduc informații relevante prin fiecare articol scris, fie el de tip review, informațional sau tutorial. În timpul liber merg la concerte, filme, mă uit la seriale sau fac fotografii pe care uneori le postez și pe Instagram.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte articole de pe site care s-ar putea să te intereseze:
1,059UrmăritoriÎmi place
1,274UrmăritoriVezi cont
67AbonațiABONEAZĂ-TE
Susține blogul prin afiliere
Articole recente
Ads
Cuprins

Aproape ai terminat de citit, îmi poți da un like pe Facebook?

Dacă vrei, te poți înscrie și la newsletter

*fără spam și îți voi trimite doar informații care cred că te interesează


No, thanks!