Probabil aia ajuns la acest articol deoarece ai auzit din ce în ce mai mult cuvântul podcast în ultimul timp. Ei bine, în acest articol îți voi explica ce este un podcast, la ce folosește și cum îți poți face și tu unul, dar mai ales dacă merită să-ți faci sau nu.
Pe scurt, podcastul este ca o emisiune radio pe internet. Acest tip de format presupune un număr de persoane (cel puțin una) care să vorbească pe un anumit subiect. Cu toate că există podcasturi axate pe monologuri, cel mai popular format de podcast este de 1 on 1, adică două persoane care să discute despre anumite teme. În cazul podcasturilor cu mai multe persoane, una dintre ele va lua de obicei rolul de moderator.
Există și formate de podcast axate pe povești și povestiri reale sau fictive care au prins avânt în ultimul timp. Printre acestea se numără Casefile True Crime – un podcast care vorbește despre crime reale și Myths and Legends de Jason Weiser, Carissa Weiser – un podcast despre miturile și legendele care apar în poveștile copilăriei.
Important de menționat este că principala trăsătură a podcastului este existența unei teme de dezbatere (care poate fi și liberă). Alături de stabilirea formatului în care acesta va fi creat reprezintă rețeta podcastului.
Podcasturi românești
În continuare îți voi recomanda câteva podcasturi din România din care am ascultat cele mai multe episoade de-a lungul timpului, dar lista rămâne deschisă și poți face recomandări în comentarii.
Katai Podcast
Acesta este un podcast despre marketing și viață unde Katai, alături de invitații săi, abordează teme cu o strânsă legătură cu online-ul și marketingul, dar vorbesc și despre ceea ce implică acest domeniu din punct de vedere personal.
Hurducast
Acesta este tot un podcast despre marketing unde Marian Hurducaș vorbește, alături de invitații săi, despre comunicare, presă, business, succes și eșec.
Podcastul lui Chinezu
Așa cum zice Chinezu, acesta este un podcast despre sănătatea mintală. Pe lângă asta eu aș mai spune și că este vorba despre viață, experiențe personale și faptul că îți arată că nu ești singur care se confruntă cu diferite probleme (ex: atacurile de panică).
Cum îți poți face un podcast
Îți voi spune încă de la început că un podcast necesită foarte multe ore de muncă și nu este la modul am înregistrat ceva, pun pe internet, să vină vizualizările. Așadar, dacă vrei un podcast doar pentru că e la modă, sfatul meu este să îți îndrepți atenția spre alte lucruri.
Acum că am stabilit de ce nu ar trebui să faci un podcast, haide să vedem de ce trebuie să faci și cum îl poți face.
Așa cum am mai menționat prin articol, podcastul este un format care îți permite să ajungi la comunitatea ta într-un mod simplu folosind formatul audio. Prin intermediul unui podcast poți spune povești, intervieva oameni sau dezbate diferite subiecte de care tu și comunitatea ta sunteți interesați.
Pentru a avea un podcast de succes ai nevoie de cel puțin două componente: partea de promovare și partea tehnică.
Deși ambele sunt la fel de importante, pentru că degeaba ai un podcast perfect din punct de vedere tehnic dacă nu îl promovezi, în opinia mea partea tehnică este cea care contează mai mult deoarece promovarea este mult mai ușoară atunci când ai un produs bun.
Prin urmare, iată un checklist pentru un podcast de succes:
- Alege ideea;
- Alege numele;
- Scrie descrierea podcastului;
- Cumpără echipamentele necesare;
- Dacă este necesar fă un curs despre înregistreare/editare audio;
- Fă-ți un intro și un outro;
- Fii autentic;
- Alege platforma principală pe care te vei promova;
- Promovează podcastul;
- Învață din feedback!
Iar cel mai important lucru: încearcă să înregistrezi cel puțin 3 episoade înainte de a publica podcastul. Ideal ar fi să ajungi undeva chiar și la 10 episoade (mai ales dacă este vorba de un podcast sub formă de interviu) pentru a vedea dacă este cu adevărat ceva ce te vezi făcând pe o perioadă mai lungă de timp. Nu uita că, pentru a crește audiența, trebuie să postezi constant.
Numele de podcast vine de la iPod, cunoscutul player de muzică portabil lansat în anul 2001. Cu toate acestea a durat încă 4 ani până când iTunes a adăugat suport pentru acest tip de fișiere în anul 2005 și astfel cuvântul podcast a intrat în vocabularul nostru.
Fiind un conținut audio, podcastul este ușor de accesat și ascultat, indiferent de locul în care te afli. Poți asculta emisiuni de podcast în mijloacele de transport în comun, în mașină, la coadă sau chiar înainte de culcare.
Cele mai populare platforme unde sunt încărcate podcasturile sunt Spotify și iTunes, dar și Soundcloud. Cu toate acestea, creatorii de conținut vor urca podcastul pe orice mediu care suportă redarea audio. Prin urmare poți asculta podcasturi chiar și pe YouTube sau Facebook.