Optimizare SEO | modificări pe care le poți face singur

Ești aici: Calculatorescu » SEO » Optimizare SEO | modificări pe care le poți face singur

La o simplă căutare pe Google după optimizare SEO vei primi ca rezultat foarte multe agenții, dar puține site-uri care să îți spună cum să faci SEO de unul singur. Mi-am propus să fiu printre acele puține site-uri care oferă un ghid complet de optimizare a site-ului, fie el blog sau magazin online.

Ceea ce încerc să fac prin acest ghid de optimizare site este să te ajut să faci singur o campanie de promovare. De asemenea ofer și informații pentru a face modificări tehnice la nivel de pagină sau site.

SEO este abrevierea pentru Search Engine Optimizațion. De aici și pleonasmul pe care îl facem atunci când spunem Optimizare SEO, dar care a fost acceptat de majoritatea celor care lucrează în domeniu. Așa că din acest motiv folosim această formă a termenului.

Înainte de a începe vreau să te încurajez și să îți spun că nimeni nu s-a născut învățat și că toate sugestiile de optimizare despre care vei citi mai jos pot fi folosite în două moduri. Pentru a știi exact ce să ceri unui specialist sau unei agenții SEO sau pentru a te ajuta să faci modificările singur cu ajutorul explicațiilor pe care le ofer și a anumitor tutoriale pe care le găsești pe YouTube sau pe GitHub.


Ghid de optimizare SEO

De menționat este faptul că SEO este un domeniu aflat într-o continuă schimbare. Eu voi încerca să fac de fiecare dată, cât mai repede, update articolului când ceva se schimbă.

Înainte de a începe optimizarea unui site

Înainte de a începe optimizarea unui site trebuie să ții cont de anumite lucruri pe care le afli în urma unui research.

Keyword research

Nu putem vorbi de SEO dacă nu există interes de căutare pentru expresiile cheie pe care vrei să fii prezent în căutări. Degeaba ești pe primul loc pe site făcut în paint dacă nimeni nu caută acest lucru.

Pentru a face keyword research trebuie să folosești keyword planner de la Google sau alte tool-uri asemănătoare. O alternativa pentru KW Planner este Ubersuggest de la Neil Patel. Ambele sunt gratuite, dar la primul vei primi numărul exact de căutări doar dacă ai campanii Ads în desfășurare.

Keyword research seo
Keyword research folosind Keyword Planner

În exemplu de mai sus putem vedea interesul de căutare pentru baterii externe. Primele 5 cuvinte cheie au fost introduse de mine. Mai jos Google mi-a recomandat alte câteva sute din care puteam alege.

*Sumele din dreapta sunt pentru PPC (pay per click) pentru a estima bugetele necesare pentru promovarea plătită.

Search intent

Intenția utilizatorului atunci când caută ceva pe Google este foarte importantă deoarece poți alege să optimizezi un magazin online pe căutări care nu reprezintă o intenție de cumpărare sau să încerci să rankezi un articol de pe blog pe un termen de căutare unde Google afișează doar produse.

Spre exemplu, dacă cineva caută rețetă banana bread, nu intenționează să cumpere acel produs. Dar dacă alege să caute banana bread livrare sau banana bread preț, intenția de cumpărare este acolo.

Așadar, poți avea 500 de oameni pe lună care caută conținut informațional și nu cumpără. În același timp, poți avea 100 de oameni pe site care au căutat conținut tranzacțional și să vinzi.

Există mai multe motive pentru care aleg oamenii să caute anumite cuvinte cheie pe Google, dar cele mai întâlnite sunt acestea:

  • Caută informații (informațională);
  • Vor doar să viziteze un site (căutare de brand);
  • Vor să achiziționeze un produs (tranzacțională);
  • Vor să achiziționeze un produs, dar nu acum (comercială).

Optimizare SEO On-Page și On-Site

Adesea, SEO On-Page și On-Site sunt folosite ca sinonime. În realitate există o diferență deoarece On-Page SEO se referă la optimizarea unui Landing Page, iar On-Site SEO se referă la optimizarea site-ului per total.

Spre exemplu, la nivel de site vorbim de viteza acestuia, canonical tags, href lang, URL-uri gandite să fie SEO friendly, Sitemap, Robots.txt, arhitectura site-ului. La acestea se adaugă certificatele SSL și HTTPS, alegerea variantei de domeniu dorită (www vs. non www), Javascript, etc.

La nivel de pagină vorbim despre descrieri și titluri meta relevante pentru pentru pagina respectivă, dar și despre conținut relevant pentru cuvântul cheie urmărit. De asemenea, pagina poate avea diferite elemente precum Schema sau Rich Snippet. Toate acestea trebuiesc adaptate la scopul pentru care aceasta a fost creată.

Folosește un plugin special creat pentru SEO

Fiecare platformă are plugin-uri dedicate pentru a te ajuta să ai un site cât mai bine optimizat pentru motoarele de căutare. Folosirea acestora te scapă de foarte multe ore de programare și de multe bătăi de cap.

Spre exemplu, dacă folosești WordPress ai două variante foarte populare: Yoast SEO și RankMath. Pentru site-urile pe care le administrez folosesc Yoast SEO deoarece este un plugin cu vechime și face tot ce îmi doresc cu succes. Cu toate astea, RankMath a devenit foarte popular în ultimul timp și mi-am propus să-l testez și pe acesta.

Optimizarea titlurilor și link-urilor

Degeaba ai conținut bun dacă titlul nu reflectă ce se regăsește în articol sau URL-ul este de tipul /p123. Întotdeauna, în titlu și în URL, trebuie să se regăsească cuvintele cheie principale pe care le urmărești. Dar atenție, nu repeta de mai multe ori același KW deoarece vei trece în partea de KW stuffing.

Folosește descrieri și titluri meta

Dacă folosești un tool precum YoastSEO vei observa că, pe lângă titlu și link mai ai două opțiuni, Meta Title și Meta Description. Acestea sunt textele afișate de Google atunci când site-ul tău apare în rezultatele din căutări.

  • 50-60 este numărul optim de caractere pentru Titlul Meta.
  • 150-155 este numărul optim de caractere pentru Descrierea meta.
meta titlu si meta descriere

Optimizarea conținutului

Conținutul unei pagini trebuie să se adapteze tipului ei. Spre exemplu, un articol trebuie să fie format din introducere, cuprins, încheiere, dar să includă și imagini și titluri (H1, H2, H3, etc.). Eventual și o secțiune de FAQ sau How To.

Dacă vorbim despre o pagină de produs, aceasta trebuie să conțină și ea imagini, titluri și descrieri. Cu toate astea, trebuie adăugate și date structurate despre produs printre care: preț, brand, imagine, descriere, ID, etc.)

Cuvintele cheie vizate trebuiesc folosite în toate elementele care construiesc un articol, dar fără să le repeți prea mult. Spre exemplu, dacă scrii un articol despre dezvoltare web, trebuie să folosești termenul acesta în introducere, cuprins, încheiere și în unul dintre titluri (pe lângă H1 care este titlul articolului). Trebuie folosit și în meta titlu și meta descriere Astfel, acesta va apărea apărea de 3-4 ori pe parcursul textului și de alte 2 ori în meta descriere.

După ce ai urmat toți acești pași, trebuie să știi că Google pune foarte mult preț pe utilizatori și vrea ca ei să parcurgă ușor articolele. Așadar, trebuie să folosești și tag-uri de tip bold și italic pentru a face textul mai ușor de citit. Ba chiar poți folosi și culori de fundal diferite pentru fragmentele importante, dar nu exagera cu asta.

Ține cont de relevanța conținutului! dacă acesta nu este relevant pentru cititori și este scris doar de dragul SEO, UX metrics vor fi neperformante.

Optimizarea imaginilor

De asemenea, pagina trebuie să conțină și imagini optimizate pentru a putea oferi conținut vizual, fără a face site-ul să se încarce greu.

În procesul de optimizare a imaginilor trebuie să găsești un echilibru între calitatea și mărimea lor. De asemenea, trebuie să ai în vedere că trebuie să fie relevantă pentru expresia cheie urmărită deoarece Google deja știe să citească o imagine. Așadar, un articol care vorbește despre mașini, dar are ca imagine un brad va primi un punct în minus.

Nu uita să adaugi alt text care să conțină cuvântul cheie urmărit. Dacă ai mai multe imagini adaugi alt text relevant pentru fiecare dintre ele sau sinonime ale cuvântului cheie.

Inserarea de link-uri interne și externe

Când vine vorba de link-uri, site-ul tău trebuie să fie ca o pânză de păianjen frumos construită.

Având asta în minte, trebuie să faci trimitere la articole relevante pentru cititori în contextul articolului pe care îl citește. Un bun exemplu este ce am făcut mai sus cu optimizarea imaginilor.

Pentru ca un utilizator să obțină toate informațiile despre un subiect, Google vrea să vadă și link-uri externe pe site-ul tău. Acestea, numite și outbound links, trebuie să-l trimită pe acesta către o altă sursă de informație relevantă pentru ceea ce citește în acel moment. Spre exemplu, în articolele de tip review pentru telefoanele mobile, eu aleg să-mi trimit cititorii spre site-uri precum GSMarena pentru specificațiile tehnice. În acest articol, atunci când am vorbit despre tool-uri de KW research sau plugin-uri SEO, am ales să dau și link.

Utilizarea categoriilor și a tag-urilor

În WordPress, categoriile și tagurile sunt mai mult elemente folosite de utilizatori, nu de motoarele de căutare. Cu toate astea, categoriile sunt încă relevante și trebuie să îți construiești site-ul folosind o structură relevantă a categoriilor.

În cazul magazinelor online, categoriile vor fi transformate în pagini de destinație (Landing Pages). Așadar, în aceste cazuri, categoriile devin în sine conținut care trebuie optimizat conform pașilor descriși în articol.

Atunci când vine vorba de tag-uri este bine să adaugi câte 2-3 la fiecare articol pentru a lega un subiect de altul. Acest lucru face și viața mai ușoară cititorilor, cu toate astea Google pare să nu mai folosească tag-urile pentru poziționare. Spre exemplu, pe site, eu nu am categorii pentru Facebook, Instagram sau Samsung. Dar fiindcă am multe articole despre aceste trei subiecte am ales să folosesc tag-uri ca să le leg cumva între ele pentru a face experiența cititorilor mai plăcută și pentru a-i ajuta să găsească mai ușor toate articolele despre un singur subiect.

Viteza de încărcare și experiența utilizatorilor

Viteza de încărcare a site-ului este foarte importantă pentru SEO și experiența utilizatorului. Studiile arată că utilizatorii tind să părăsească site-urile care se încarcă în mai mult de 2-3 secunde, de aici și concluzia.

viteza site optimizare seo

Pentru a verifica viteza unui site trebuie să folosești tool-uri precum GTmetrix și PageSpeed Insights sau Lighthouse (există și extensie pentru Chrome). Apoi poți optimiza site-ul conform recomandărilor primite de la tool-uri.

Câteva recomandări pe care ți le pot da chiar acum este să te gândești la un site care să aibă doar funcționalitățile necesare, să se adapteze bine pentru mobil. Apoi adaugi un plugin de cache bun și poți începe celelalte acțiuni de optimizare.

Securitatea utilizatorilor este foarte importantă. Tocmai din acest motiv ar trebui să folosești protocolul https în loc de http. Nu este un factor 100% validat ca având impact în procesul de optimizare SEO, dar unele certificate https sunt gratuite așa că nu ai nimic de pierdut.

Fii atent la varianta de mobil a site-ului

Google a trecut de ceva timp la varianta mobile first de indexare. Acest lucru înseamnă că site-ul va fi vizitat pe varianta de mobil pentru a calcula dacă este sau nu valoros pentru utilizatori. Pe lângă viteza, mai trebuie să testezi și dacă site-ul este mobile-friendly în Google Mobile Friendly Test.

Înainte de a trece la optimizarea Off-Page a site-ului mai avem de vorbit despre tool-urile pe care trebuie să le conectezi cu site-ul tău și ce setări care trebuiesc făcute.

Instrumente folosite pentru optimizarea unui site

Mai jos am creat o listă cu tool-uri pe care le poți folosi pentru optimizare SEO. Deși există foarte multe tool-uri, am ales să le includ doar pe cele pe care le-am folosit de-a lungul timpului.

Unele dintre ele nu influențează direct procesul de optimizare, dar ajută la optimizarea propriu zisă, analiza și ordonarea datelor, dar și în procesul de raportare.

  • Google Analytics;
  • Google Search Console;
  • Google Tag Manager;
  • Google Data Studio;
  • Microsoft Excell;
  • Moz;
  • Ahrefs;
  • Cognitive SEO;
  • SEMRush;
  • WebCeo;
  • Majestic;
  • Screaming Frog.

Optimizare SEO – Off-Page

Optimizare SEO - linkbuilding

Off-Page reprezintă tot ce înseamnă backlinks, content, social media, branding.

SEO Off-Page se ocupă de partea de link-building. Adică aducerea de link-uri către site pentru a-i oferi acestuia autoritate cu scopul de a-l poziționa cât mai bine în căutări.

Link-urile sunt obținute în urma unor campanii de PR, Native Advertising sau prin cumpărarea de advertoriale pe site-uri relevante.

De menționat este faptul că un specialist SEO trebuie să aibă o strategie bine pusă la punct pentru ca procesul să decurgă așa cum trebuie. Cumpărarea articolelor pe site-uri care nu sunt relevante sau folosirea unor tehnici de tip BlackHat pot aduce penalități site-ului. Acestea ajung uneori până la excluderea site-ului sau a anumitor pagini din motoarele de căutare.

Cea mai sigură cale de a obține link-uri naturale este prin campaniile de conținut și prin Native Advertising. Cu toate astea, nici cumpărarea de advertoriale nu reprezintă o greșeală dacă este făcută conform regulilor Google sau link-urile par 100% naturale.

User Experience și Optimizare SEO

UX+SEO înseamnă un site de succes care răspunde nevoilor utilizatorilor. De asemenea, trebuie să îndeplinească și majoritatea condițiilor pentru a fi prezent cât mai sus în motoarele de căutare.

Iată o parte dintre elementele pe care un site trebuie să le aibă pentru a fi prietenos, atât cu utilizatorii, cât și cu motoarele de căutare:

  • Headings – Titlurile din interiorul articolului trebuie să ajute utilizatorii să identifice subiectele abordate cu ușurință;
  • Navigare ușoară – Site-ul are nevoie de o structură care permite navigarea ușoară pe acesta. Spre exemplu, prezența breadcrumbs și a butonului de back to top sunt foarte apreciate, atât de motoarele de căutare, cât și de utilizatori.
  • Viteza site-ului – Site-ul trebuie să fie rapid pentru a reuși să ofere informații utilizatorilor cât mai repede.
  • Experiența mobile – Google a trecut deja la tipul de indexare mobile first. Luând în considerare și faptul că traficul de pe mobil îl întrece pe cel de pe desktop, ai nevoie de un site care să fie 100% funcțional și pe mobil.

Întrebări frecvente despre SEO

Ce este SEO?

Procesul de optimizare SEO se referă la acțiunile întreprinse pentru a ajuta un site să se poziționeze cât mai bine în motoarele de căutare. SEO vine din engleză, de la Search Engine Optimization.

Cât costă o campanie de optimizare SEO?

Costul unei campanii de optimizare SEO este dat de mărimea site-ului și concurența pe care o are, dar și de optimizările care trebuiesc făcute. Astfel, prețurile trebuiesc stabilite conform fiecărei nevoi în parte.

Pot face singur SEO?

Da, dar ținând cont că durează până vezi rezultatele cel mai bine este să angajezi o firmă sau un specialist SEO care te pot asigura că implementează toate schimbările și construiesc campanii de link building pe termen lung cu riscuri minime.

În cât timp apar rezultatele unei campanii SEO?

În general, rezultatele unei campanii de promovare prin SEO apar după 6 luni de la debutul ei. Cu toate astea, în unele cazuri poate dura chiar și 8-12 luni, în funcție de site și concurență, dar și de bugetul alocat.

De ce e important să fii în primele 3 poziții pe Google?

Utilizatorii tind să dea click în proporție de 50% pe prima poziție, 25% pe a doua și sub 20 pe a treia. Așadar, primele 2 poziții atrag peste 90% din trafic pentru fiecare căutare în parte.

De ce contează așa de mult SEO?

Majoritatea utilizatorilor caută informațiile de care au nevoie pe Google. Există statistici care spun că experiența online a 75% dintre utilizatori încep cu un search pe Google. Așa că eu spun că acei 75% nu sunt de ignorat.


Despre procesul de optimizare SEO ar fi mult mai multe de spus. Ceea ce ai citit mai sus reprezintă un must have pentru orice site care dorește să apară în fața competitorilor în motoarele de căutare.

Pentru a înțelege mult mai bine acest proces trebuie să combini informații din mai multe domenii atunci când creezi o strategie SEO. Un scurt exemplu este cel legat de CTR (rata de click) – aceasta poate fi optimizată schimbând meta titlurile și descrierile cu unele mai atractive folosind cunoștințe de copywriting.

Pentru orice întrebare sau nelămurire te încurajez să lași un comentariu mai jos. Promit să le citesc pe toate și să revin cu răspunsuri.

Știri din tehnologie – august 2020

Astăzi (5 august) Samsung a găzduit primul eveniment virtual Galaxy Unpacked. Acesta a fost transmis în direct din Coreea.
306FaniÎmi place
4AbonațiAbonați-vă

Articole recente

Știri din tehnologie – august 2020

Astăzi (5 august) Samsung a găzduit primul eveniment virtual Galaxy Unpacked. Acesta a fost transmis în direct din Coreea.

TN vs IPS vs VA – ce monitor să alegi

TN vs IPS vs VA, despre lupta dintre aceste monitoare vorbim în articolul de mai jos. Ele sunt cele mai întâlnite tipuri...

Parole și coduri GTA 5 – PC, Xbox One și PlayStation

Am adunat de pe internet o listă completă (sper eu) cu parole și coduri GTA 5. Acestea pot fi folosite, atât pe...

LG Velvet păreri și preț | Hands-on Review

LG Velvet este un rival perfect pentru OPPO Reno 3 5G. Asta datorită specificațiilor, dar și a categoriei de preț în care...

Optimizare SEO | modificări pe care le poți face singur

La o simplă căutare pe Google după optimizare SEO vei primi ca rezultat foarte multe agenții, dar puține site-uri care să îți...

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Înscrie-te la newsletter

Aproape ai terminat de citit, îmi poți da un like pe Facebook?

Dacă vrei, te poți înscrie și la newsletter

*fără spam și îți voi trimite doar informații care cred că te interesează


No, thanks!