Algoritmul Instagram, un subiect adesea dezbătut de creatorii de conținut și de site-urile de specialitate este înconjurat de mister și se află într-o continuă schimbare. Deși nu știm exact cum funcționează algoritmul Instagram, bazându-ne pe informații măsurabile și pe modul în care postările sunt arătate utilizatorilor, putem trage concluzii despre cum funcționează acesta.
Discutăm despre modul de funcționare al algoritmului și despre ce poți face ca postările, story-urile și reels-urile tale să iasă în față, în continuarea articolului.
Factori principali de clasare
De-a lungul timpului au existat trei factori importanți care, deși s-au adaptat în timp, niciodată nu și-au pierdut din importanță sau relevanță. Este vorba despre: relația ta cu utilizatoru, interesul pentru subiect și relevanța postării.
Relația ta cu utilizatorul
Algoritmul ține cont de modul în care utilizatorii au interacționat sau nu cu ceea ce ai publicat de-a lungul timpului, iar cineva care adesea interacționează cu ce publici, va avea mult mai multe șanse să vadă noile tale postări în feed.
Astfel că publicarea de conținut regulat și interacțiunea cu utilizatorii în comentarii reprezintă un pas important spre construirea unei audiențe loiale care îți poate propulsa postările și către utilizatorii care se încadrează la următorul factor.
Interesul utilizatorului
Acest semnal se bazează pe interacțiunea pe care utilizatorul a avut-o cu postări și conturi similare pe Instagram. Altfel spus, șansele ca persoanele care reacționează prin like-uri, comentarii și save-uri la conținut similar cu al tău, vor avea șanse mai mari să vadă ce postezi.
Relevanța postării
Factorul cel mai interpretabil este cu siguranță relevanța postării deoarece algoritmul Instagram atribuie postării tale un scor de relevanță care influențează modul în care aceasta va fi afișată.
Alți factori relevanți
Deși se aplică în situații particulare, iată care sunt ceilalți factori care pot influența rata de engagement a unei postări:
- Timpul pe care urmăritorii tăi îl petrec pe platformă – este mult mai ușor să ajungi la oameni care petrec mult timp pe Instagram deoarece aceștia vor consuma și mai mult conținut. În funcție de care este publicul tău țintă, timpul petrecut de aceștia pe platformă influențează șansele ca postarea ta să fie văzută.
- Numărul de conturi pe care urmăritorii tăi le urmăresc – deoarece îți vei face mai greu loc printre alte mii de conturi pe care un utilizatori le urmărește decât în cazul în care acesta urmărește 100 de conturi, dintre care unul ești tu.
- Numărul de reporturi primite – postările de la conturile care primesc reporturi întemeiate ajung să aibă un reach mult mai mic de-a lungul timpului și chiar anumite restricții temporare sau permanente pe platformă.
Cum funcționează algoritmul Instagram pentru Feed și Stories
Zona de Feed și Stories este acea parte a Instagramului pe care un utilizatori o vede deoarece urmărește un cont. Prin urmare, algoritmul trebuie să decidă ce postări să îi arata utilizatorului prioritar și dacă există conținut care nu ar trebui să ajungă la acesta.
Pentru a stabili ordinea postărilor, algoritmul ia în considerare mai multe elemente, cele mai importante fiind: informațiile despre postare, informațiile despre contul care a postat și activitatea userilor care văd postarea.
Informații despre postare
Informațiile pe care algoritmul le strânge despre postare în primele minute sau chiar ore de la publicare sunt cele mai relevante atunci când stabilește dacă aceasta va fi afișată tuturor celor care te urmăresc sau doar unui procent dintre aceștia.
Printre aceste informații se numără: ora la care a fost postată, numărul de like-uri/share-uri/save-uri și vizualizări pe care le-a făcut și hashtag-urile/tag-urile de locație folosite.
Informațiile despre contul care a publicat
Algoritmul va evalua modul în care utilizatorii au interacționat cu postările interioare făcute pe cont și va stabili cât de popular este acesta în rândul urmăritorilor. Folosind aceste date va putea să stabilească un procent dintre followerii care trebuie să vadă conținutul publicat.
Activitatea userilor care văd postarea
Istoricul celor care urmează să vadă postarea este de asemenea important pentru algoritm deoarece va stabili pentru fiecare user în parte un profil și pe baza acelui profil în va arăta prioritar conținut cu care există șanse mai mari să interacționeze.
Algoritmul pentru Explore
Diferită față de Feed și Stories, zona de Explore a Instagram este creată pentru a ajuta utilizatorii să descopere conținut noi care li s-ar potrivi.
Din perspectiva creatorului de conținut, la nivel de algoritm, Explore funcționează pe același principiu descris mai sus, dar factorii se aplică mai degrabă individual fiecărei postări în parte, nu neapărat contului per total. Astfel că și un cont cu mai puțini urmăritori are șanse de a ajunge în Explore dacă înregistrează un număr ridicat de like-uri, save-uri și share-uri la o anumită postare.
Din perspectiva utilizatorului, Instagram încearcă să îi ofere în Explore conținut de tipul celui cu care interacționează deja. Astfel că dacă ești activ pe platformă și folosești funcția de save, lași comentarii și dai like, vei ajuta algoritmul Instagram și îți va oferi conținut relevant în Explore.
În final, nu uita de hashtag-uri deoarece și ele joacă un rol important în Explore deoarece ajută algoritmul să înțeleagă mai bine despre ce este conținutul publicat de tine și utilizatorii pot primi recomandări de conținut și pe baza istoricului lor de a căuta hashtag-uri sau de a interacționa cu postări care au anumite hashtag-uri prezente.
Algoritmul pentru Reels
Reels a fost creat pentru a ajunge atât la urmăritorii tăi, cât și la alte conturi de pe platformă care ar putea fi interesate de conținutul tău.
Prin urmare, regulile de mai sus se aplică și în cazul Reels, dar avem și factori noi precum durata medie de vizionare și procentul de utilizatori care au urmărit reels-ul până la capăt.
Atât din punct de vedere al creatorilor de conținut și al celor care le văd video-urile, algoritmul Instagram va analiza atât like-urile, share-urile și save-urile.
Durata medie de vizionare și procentul celor care au văzut clipul până la capăt sunt informații care vor fi dicta modul în care acel clip va fi afișat urmăritorilor și altor utilizatori care ar putea fi interesați de clip.
Din experiență proprie, pot spune că dacă un clip trece de 1000 de vizualizări și are o durată medie și un procent de oameni care l-au văzut până la capăt mici, șansele ca el să fie arătat altor utilizatori sunt foarte mici și eventual va mai face doar câteva vizualizări de la oamenii care intră direct pe profilul tău sau de la câțiva prieteni apropiați care intră mai rar pe Instagram.
Pentru a crește vizibilitatea Reels-urilor asigură-te că le publici și în feed pentru ca urmăritorii tăi să le vadă și să aibă ocazia să interacționeze cu ele și concentrează-te pe a face intro-uri cât mai atrăgătoare pentru a-i convinge pe cei care văd primele 3 secunde să stea până la final.
De asemenea, este important ca să interacționezi și tu la rândul tău cu Reels-uri pe aceleași subiecte pe care postezi deoarece se presupune că există o anumită legătură între conturile care fac asta și vizibilitatea pe care o primesc.
Așadar, acum știi cum funcționează algoritmul Instagram și care sunt principalele elemente de care trebuie să ții cont în funcție de conținutul pe care îl creezi. Nu uita că important este să fii constant și să tragi concluzii abia după un număr semnificativ de postări deoarece nu poți „antrena” algoritmul doar prin publicarea a 10 poze, clipuri sau story-uri.